صنعت ساختمان در وضعیت کنونی، به دلیل مصرف زیاد انرژی و آب در کنار اثرات منفی در آلودگی محیط زیست و تولید پسماند، یکی از صنایع ناپایدار محسوب می‌شود. با توجه به تعداد زیاد پروژه‌های ساختمانی در ایران و دنیا، همسو کردن توسعه این پروژه‌ها با اصول پایداری در دراز مدت نتایج مثبتی خواهد داشت. در این راستا، در سطح بین‌المللی، سیستم‌های ارزیابی پایداری متنوعی توسعه داده شده‌است که از آن جمله می‌توان به LEED آمریکا، BREEAM انگلستان، DGNB آلمان، GSAS قطر و EDGE بانک جهانی اشاره کرد. همچنین سیستم “سرو سبز” در سطح ملی اخیراً به همت مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن توسعه داده شده که امید می‌رود در سطح وسیعی در کشور مورد استفاده قرار گیرد. در این کارگاه در بخش اول مقدمه‌ای در زمینه اهمیت و جایگاه پایداری در توسعه پروژه‌های صنعت ساخت و جایگاه ساختمان‌ها در توسعه پایدار ارائه می‌شود. در بخش بعدی، سیستم‌های ارزیابی پایداری متداول در دنیا بررسی گردیده و به محدوده‌ها و کاربرد‌های آن‌ها اشاره می‌شود. در این راستا سیستم‌های EDGE، GSASو سرو سبز با تفصیل بیشتری مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در ادامه به نمونه‌هایی از پروژه‌های ساختمان سبز در ایران و منطقه اشاره می‌شود و تحلیلی از استراتژی‌های پایدار و روش‌های کاهش اثرات منفی در این پروژه‌ها ارائه می‌گردد. همچنین به عنوان جمع‌بندی این موضوع، استراتژی‌های بهینه برای دریافت گواهینامه ساختمان سبز که با صرف حداقل هزینه بیشترین نتایج را به همراه داشته باشد، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. یکی از موانع مهم توسعه ساختمان‌های سبز در ایران مسأله توجیه اقتصادی و نحوه بازاریابی مؤثر برای این پروژه‌ها است. این تصور عمومی وجود دارد که ساختمان‌های سبز نسبت به ساختمان‌های متداول هزینه بیشتری می‌برند و انگیزه‌های قانونی برای این نوع پروژه‌ها در ایران فراهم نمی‌باشد. در بخش آخر به هزینه‌های سرمایه‌ای و بهره‌برداری در ساختمان‌های سبز پرداخته می‌شود. در این رابطه ابزاری برای محاسبه این هزینه‌ها ارائه شده و رویکرد‌های بازاریابی جهت توسعه این پروژه‌ها در ایران پیشنهاد می‌گردد.

سیستم های ارزیابی ساختمان های سبز

سرفصل مطالب قابل ارائه در این کارگاه آموزشی به قرار ذیل است:

  • مقدمه و تاریخچه – تاریخچه توسعه، پایداری (لزوم، جایگاه و اهمیت) و سیستم‌های ارزیابی ساختمان سبز
  • سیستم‌های ارزیابی ساختمان سبز (LEED, BREEAM, DGNB, GSAS, EDGE و سروسبز) – معرفی و آنالیز تیپ‌های مختلف سیستم ارزیابی، نگرانی‌ها و کاربرد‌ها
  • سیستم‌های ارزیابی EDGE، GSAS و سرو سبز – بررسی جزئیات بیشتر این سیستم‌ها، معرفی نرم‌افزار EDGE، ابزار‌های تجاری
  • بهترین استراتژی‌های ساختمان‌های سبز – استراتژی‌های ساختمان سبز و روش‌های کاهش اثرات زیستی – معرفی ابزار‌ها
  • مطالعات موردی از پروژه‌های واقعی در منطقه
  • جمع‌بندی – برآورد هزینه‌های سرمایه‌ای و بهره‌برداری در ساختمان‌های سبز، و ایده‌های تجاری

قابل ذکر است این کارگاه در اولین کنفرانس بین‌المللی طراحی و مدیریت ساخت پایدار در بهمن ماه 1400 به میزبانی پردیس بین‌الملل دانشگاه صنعتی شریف به صورت مجازی برگزار گردید.

قیمت اصلی 400,000 تومان بود.قیمت فعلی 299,000 تومان است.

نقد و بررسی‌ها

هنوز بررسی‌ای ثبت نشده است.

اولین کسی باشید که دیدگاهی می نویسد “فیلم و اسلایدهای آموزشی سیستم‌های ارزیابی ساختمان‌های سبز”

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *