بازاریابی اثربخش در بسیاری از پروژه‌های ساختمانی امری بسیار حیاتی است که می‌تواند جریان نقدی ورودی حاصل از پیش‌فروش آن پروژه را ایجاد کند. با این وجود، شرایط ناامن پروژه‌های در حال ساخت، مراجعه حضوری مشتری را به زمان اتمام پروژه موکول می‌کند و روند بازاریابی را پیچیده می‌کند. این مسأله به ویژه برای واحد‌های طبقات فوقانی بسیار پراهمیت است. باآن‌که از تور‌های مجازی ساختمان برای نشان دادن مشخصات پروژه استفاده می‌شود، اما احساسی را که مشتریان در محیط واقعی بازدید‌های حضوری دریافت می‌کنند، منتقل نمی‌کند.

این پژوهش روشی جدید به نام شبه واقعیت افزوده (SAR) را برای افزایش ایمنی پروژه‌های در حال ساخت در طی فرآیند بازاریابی پیشنهاد می‌دهد. در این روش، واحد‌های آپارتمانی طبقه پایین برای بازدید مشتری کاملاً ایمن می‌شوند تا بازدید مشتری انجام شود و برداشت دقیقی از وضعیت ساختمان داشته باشد. سپس مدل مجازی آپارتمان‌های طبقه فوقانی به واحد ایمن مشابه در طبقه پایین متصل می‌شود تا تفاوت‌های موجود بین واحد‌های طبقه پایین و طبقه بالا مشاهده شود.

محیط ناایمن ساخت و ساز، شرایط چالش‌برانگیزی ایجاد می‌کند و مانع از نمایش صحیح مشخصات آپارتمان‌ها توسط نمایندگان مشاورین املاک به مشتریان می‌شود. این امر به ویژه در مورد واحد‌های آپارتمانی طبقات فوقانی که بازدیدکنندگان برای رسیدن به واحد‌های مطلوب خود نیاز به استفاده از راه‌پله‌های ناقص و ناایمن دارند (مانند شکل ذیل)، صادق است. در سال‌های اخیر، مدل‌های سه‌بعدی مجازی ساختمان‌ها، پیشرفت چشمگیری در فرآیند بازاریابی برای ارائه مشخصات ساختمان به مشتریان ایجاد کرده است. البته لازم به ذکر است که مدل‌های سه‌بعدی جایگزین تجربه مشتریان از قدم زدن در واحد‌های مدنظر خود، احساس فضا‌ها و مشاهده چشم‌انداز خارجی نمی‌شود. تجربه بازدید حضوری از سایت می‌تواند اعتماد مشتریان را نسبت به پروژه افزایش دهد و شانس اینکه مشتری قدم پیش بگذارد و آپارتمان را خریداری کند را افزایش دهد.

شرایط راه پله و آسانسور ساختمان در حال ساخت

در روش پیشنهادی، مدل‌های سه‌بعدی مجازی واحد‌ها در طبقات بالاتر، با افزایش ایمنی برای بازدید حضوری مشتریان، به محیط واقعی واحد‌های مشابه در طبقات پایین لینک می‌شوند. بنابراین، مشتریان می‌توانند در حین قدم زدن در واحد‌های ایمن‌شده، فضاهاپو ابعاد واقعی واحد‌های طبقه بالایی مورد نظر خود را تجربه کنند. از آنجایی که مدل مجازی توسعه‌یافته واحد مورد نظر به عناصر مشابه در واحد مدل ایمن‌شده لینک است، مشتری به سادگی می‌تواند تفاوت‌ها را تشخیص دهد. گوشه‌های اصلاح شده، چشم‌انداز‌های مختلف خارجی و تغییرات در اندازه پنجره‌ها در مدل سه‌بعدی مجازی واحد‌های طبقه بالایی مورد نظر قابل تشخیص است. این رویکرد برای نمایش مدل مجازی، واقعیت نیمه افزوده (SAR) نامیده می‌شود زیرا مدل مجازی به عناصر ساختمانی مشابه و نه دقیقاً همان‌ها لینک است. بخش‌های مختلف روش بازاریابی مبتنی بر SAR در تصاویر ذیل نشان داده شده است.

نمای کلی از کانسپت SAR

با کمک نرم‌افزار‌های موجود، می‌توان از مدل‌های سه‌بعدی مبتنی بر BIM برای توسعه مدل مبتنی بر SAR با حداقل هزینه استفاده کرد. مدل‌های SAR توسعه‌یافته باید روی دستگاه‌های تلفن همراه مانند تبلت‌ها و تلفن‌های هوشمند نصب شوند تا در محل مورد استفاده قرار گیرند. شکل ذیل نمای گام به گام روش پیشنهادی را نشان می‌دهد.

مراحل توسعه روش بازاریابی مبتنی بر SAR

روش پیشنهادی در این تحقیق در یک آپارتمان در حال ساخت در تهران اجرا شد و تعدادی از نمایندگان املاک و مستغلات در تور‌های SAR شرکت کردند. تحقیقات انجام شده مزایای بالقوه روش SAR پیشنهادی را نشان داد.

نمایندگان مشاورین املاک شرکت‌کننده در آزمایش قابلیت برنامه SAR در پروژه ساختمان واقعی

90 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که این روش می‌تواند به:

  • بهبود ایمنی مشتریان
  • جذب مشتری و
  • تصمیم‌گیری دقیق مشتریان

کمک کند.

70 درصد از آن‌ها اشاره کردند که این تکنیک می‌تواند باعث:

  • افزایش راحتی مشتریان در طول بازدید از سایت

شود.

و تنها 50 درصد از شرکت‌کنندگان اظهار داشتند که روش SAR می‌تواند:

  • به عنوان یک ابزار مفید برای ایجاد اعتماد در مشتریان در رابطه با کیفیت ساختمان

باشد.

خلاصه‌ی نتایج در نمودار ذیل قابل مشاهده است:

مزایای بالقوه¬ی روش مبتنی بر SAR که توسط شرکت کنندگان شناسایی شده استمزایای بالقوه‌ی روش مبتنی بر SAR که توسط شرکت‌کنندگان شناسایی شده است

این روش رویکرد جدیدی را در روند بازاریابی پیش‌فروش پروژه‌های ساختمانی معرفی می‌کند. انتظار می‌رود که تکنیک‌های مشابه در آینده‌ای نزدیک ظهور کنند. قابل ذکر است که ابزار پیاده‌سازی شده مبتنی بر SAR و نتایج به دست آمده در آزمایشات ممکن است تحت تأثیر شرایط منطقه‌ای خاص بازاریابی ساختمان‌های آپارتمانی در تهران قرار گرفته باشد. پیشنهاد می‌شود تحقیقات بیشتر در سایر مناطق انجام شود تا قابلیت استفاده از روش SAR پیشنهادی در نقاط دیگر آزمایش گردد. همچنین، روش پیشنهادی در آپارتمان‌هایی با طرح‌های مشابه در طبقات مختلف قابل اجرا است. به عنوان تحقیقات آینده، پیشنهاد می‌شود که سودمندی و کاربرد روش SAR در انواع دیگر ساختمان‌ها بررسی شود.

نویسندگان:

امین الوانچی۱، نسیم دیده‌ور۲، مصطفی جلیله‌وند۳، پویا آدمی۳، سجاد شاهمیر۳

1- دانشیار، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

2- دانشجوی دکتری مهندسی و مدیریت ساخت، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

3- کارشناسی مهندسی عمران، دانشکده مهندسی عمران، دانشگاه صنعتی شریف

شبه واقعیت

منبع مقاله : لینک دانلود منبع

How useful was this post?

Click on a star to rate it!

Average rating 0 / 5. Vote count: 0

No votes so far! Be the first to rate this post.

دسته‌ها: مقالات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.
برای ادامه، شما باید با قوانین موافقت کنید

مقالات مرتبط

نمونه‌ای صفحه انتخاب شئ در کتابخانه اشیاء

کتابخانه اشیاء مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM)، بستری برای کارآمدسازی صنعت ساخت

مقالات
شئ BIM چیست؟ مدل‌های BIM با استفاده از مجموعه‌ای از اشیاء پارامتریک از قبل ایجاد شده ایجاد می‌شوند، که اجزاء یا کامپوننت‌های مختلف تشکیل دهنده ساختمان، مانند دیوار، در، پنجره…
بیش تر بخوانید
مدل پیشنهادی مقاله برای استفاده از BIM در نگهداشت صنایع تولیدی

آیا BIM میتواند در حل مشکلات موجود در نگهداشت سیستم‌های تولیدی کمک کند؟

مقالات
استفاده روزافزون از تکنولوژی‌های هوشمند و پیچیده در صنایع تولیدی منجر به پیدایش مسائل جدیدی در سیستم‌های نگهداشت این صنایع در سال‌های اخیر شده است. در این پژوهش، یک مرور…
بیش تر بخوانید
نمایی از مدل مفهومی BIM تهیه شده برای پروژه قطار شهری

استفاده از مدلسازی اطلاعات ساخت در فاز اول متروی تهران-اسلامشهر

مدل‌سازی اطلاعات ساخت (BIM) شبیه‌سازی سه بعدی شیء‌گرا از اجزای پروژه است که بین ذینفعان مختلف در مراحل طراحی، ساخت و نگهداری به اشتراک گذاشته می‌شود. در چند سال اخیر…
بیش تر بخوانید

راهنمای جایگاه و نقش مهندسین مشاور در سند چشم انداز و برنامه بلندمدت پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت (BIM)

مقالات
“راهنمای جایگاه و نقش مهندسین مشاور در سند چشم انداز و برنامه بلندمدت پیاده سازی مدل سازی اطلاعات ساخت(BIM) ” منتشر شد. پیرو انتشار «سند چشم انداز و برنامه بلندمدت…
بیش تر بخوانید
برنامه پیاده‌سازی BIM در استان تهران در یک نگاه

دو فاز در نظر گرفته شده برای پیاده‌سازی BIM در استان تهران چگونه است؟

مقالات
بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوابق کشورهای مختلف برای پیاده‌سازی BIM و همچنین مطالعات میدانی از دستگاه‌های مختلف متولی و مجری پروژه‌های عمرانی در استان تهران، هدف‌گذاری چشم‌انداز پیاده‌سازی…
بیش تر بخوانید

آخرین مقالات پایگاه دانش

فهرست